IC Markets service en educatie

Binnen dit thema zal ik het aanbod en de kwaliteit beoordelen rondom service en educatie bij IC Markets. Om tot een goed oordeel te komen beoordeel ik de volgende vraagstukken:

  • Wat zijn de contactmogelijkheden, en wat is mijn persoonlijke ervaring hiermee?
  • Wat is het aanbod van educatie, en is dit ook gericht op startende traders?
  • Levert IC Markets ook extra diensten, zoals een gratis technische analyse?
  • Zorgt IC Markets voor een community, ofwel, is er sprake van een persoonlijke band tussen klant en broker?

Klik op één van de illustraties aan de rechterkant van deze tekst om een ander review-thema van IC Markets te bekijken.

CFD’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico met zich mee van snel oplopende verliezen. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe CFD’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.

Service & educatie

Introductie

Binnen IC Markets service en educatie kijken we naar de verschillende contactmogelijkheden, de kwaliteit hiervan, en additionele aspecten die de service maken. Bij deze laatste kan gedacht worden aan customer relationship, in de vorm van aangeboden trainingen en educatief materiaal.

Contactmogelijkheden

IC Markets heeft verschillende contact mogelijkheden. Via alle contactmogelijkheden kan contact worden opgenomen gedurende 24/5, waarbij de live chat ook in het weekend bereikbaar is. De volgende contactmiddelen zijn in plaats:

  • Live chat
  • Telefoon
  • Mail

Kwaliteit

Persoonlijk heb ik in het verleden een paar keer contact gehad met een contactpersoon bij IC Markets. Dit was rondom veranderingen binnen IC Markets, opgelegd door ASIC. Mijn ervaring is dat de wachttijd op de live chat support 1 tot 15 minuten bedraagt op werkdagen, redelijk snel. Waarschijnlijk is dit omdat ook potentiële nieuwe klanten via de officiële website als eerste contact zullen opnemen via de live chat. Ook heb ik in het weekend een keer contact gehad via de live chat. De wachttijd betrof hier een stuk langer, namelijk +/- 30 minuten.

Ik heb eenmalig meegemaakt dat het Engels van de contactpersoon in kwestie waarschijnlijk niet zijn moedertaal was. Dit kan mogelijk betekenen dat een stuk van de contactservice, waaronder live chat is uitbesteedt aan een extern bedrijf. Ondanks dit gegeven was de inhoudelijke informatie helder en goed, en kwam dit slechts eenmalig voor. Betreft de snelheid, inhoud, professionaliteit en vriendelijkheid scoort IC Markets naar mijn idee ruim een voldoende.

Educatie & customer relationship

IC Markets gebruikt een blog als database waarop traders artikelen kunnen raadplegen rondom technische analyse, fundamentele analyse, en educatief materiaal. Deze blog is toegankelijk voor zowel leden, als niet-leden. De blog, genaamd information hub for serious traders, is een simpele, kleine database waarop af en toe wat artikelen worden geplaatst. Verwacht er dan ook niet al teveel van.

Wat wel flink kan helpen binnen deze databank zijn de educatieve artikelen gericht op startende traders. Denk hierbij aan essentiële kennis rondom CFD en leverage, maar ook aan interessante aspecten zoals trading strategieën, het maken van een trading plan, en het managen van risk/reward.

Rondom customer relationship ben ik van mening dat IC Markets verbeteringen kan aanbrengen. Begrijp me niet verkeerd, wanneer je te woord wordt gestaan gebeurd dit op een vriendelijke en professionele manier. Ik denk echter dat kleine veranderingen de persoonlijke band met een klant kunnen verbeteren; het is wat afstandelijk. Er zijn klanten die hier echter van houden en geen poespas willen. IC Markets heeft bijvoorbeeld geen Youtube kanaal met educatieve en/of markt gerelateerde content, en stuurt ook geen mails rondom deze thema’s. De enige mails die je zal ontvangen zijn essentiële mails rondom marktvolatiliteit met mogelijke hefboom veranderingen, en aangepaste markt openingstijden. Het niet zien van een bekend gezicht vanuit IC Markets zorgt voor een kloof, en dat is jammer. Wellicht weeg ik hier extra zwaar aan omdat mijn tweede broker (Pepperstone) hier juist de nadruk op legt.

Advies aan IC Markets: laat je gezicht meer zien!

Extra diensten

Binnen IC Markets service en educatie is ook het aspect van research belangrijk. Hier worden verschillende vormen van analyse bedoeld die naar de trader worden gecommuniceerd. Met betrekking tot deze research werkt IC Markets voornamelijk met aangesloten partijen, zoals AutoChartist en Trading Central. Indien je dus bijvoorbeeld technische signalen wilt ontvangen per mail kun je je via je eigen account inschrijven voor een nieuwsbrief. Daarnaast zijn er extra gratis hulpmiddelen, te raadplegen via je accountsectie. Denk hierbij aan onder andere sentiment analyse via News Buzz. Ook deze middelen worden dus veelal gepubliceerd door externe providers. IC Markets heeft wel een ruime reeks aan zelf ontwikkelde robotten en indicatoren die je als lid gratis kunt downloaden. Let erop dat het overgrote deel van deze middelen enkel te gebruiken is binnen het Metatrader platform.

Conclusie – service & educatie

Binnen IC Markets service en educatie hebben we gekeken naar de contactmogelijkheden, de kwaliteit hiervan, en het aanbod van educatie en research. De contactmogelijkheden bij IC Markets zijn standaard, waarbij de live chat ook in het weekend beschikbaar is. De kwaliteit hiervan is prima, los van het feit dat dit aspect mogelijk is uitbesteedt aan een extern bedrijf. Wat wij echter jammer vinden is het geringe aanbod van educatie, en de wat magere persoonlijke band met klanten. Het voelt dan ook niet echt aan als een echte community waar je deel van uitmaakt. IC Markets kan op dit punt flink wat verbeteringen doorvoeren. Het opzetten van een simpel Youtube kanaal met educatieve content kan al een start zijn. Wat onderstaande score wel wat doet rechttrekken is het feit dat externe diensten als technische analyse gratis te krijgen zijn als lid van IC Markets. Deze worden frequent geupdate en gepubliceerd door partijen als AutoChartist en Trading Central.

Score service
65%